Miscommunicatie

Vandaag gaan we het hebben over de Eerste Engelse Zeeoorlog.’ Reactie: Ik heb zo’n leuk weekend gehad.’  Havo vijf, geschiedenisles, onderwerp: een oorlog tussen Nederland en Engeland. Eén leerlinge begint ineens enthousiast over haar weekend te vertellen.

Ik wil haar de mond snoeren met de opmerking dat dit niks met het onderwerp te maken heeft. De leerlinge verdedigt zich: zij associeert de Engelse Zeeoorlog met Engelse drop, dit associeert ze vervolgens met dropshots (een drankje geliefd onder pubers) en dat associeert ze met haar weekend. Haar opmerking draagt inderdaad niet bij aan de les, maar blijkt niet uit het niets te komen.

Miscommunicatie door beelddenken

Miscommunicatie, ideeën niet helder formuleren en mensen verkeerd begrijpen. Een paar van de problemen waar veel mensen met dyslexie en AD(H)D tegen aan lopen.

Dyslecten en AD(H)D’ers denken overwegend in beelden. Beelddenken gaat associatief en razendsnel. De beelddenker draagt hierdoor vaak veel verschillende creatieve oplossingen aan. De beelddenker heeft snel een einddoel voor ogen maar kan dit idee niet goed verkopen aan anderen.

Het denkproces gaat te snel om de tussenstappen goed te registreren. En juist deze tussenstappen zijn vaak nodig om anderen te kunnen overtuigen. Daarnaast lijkt het voor anderen alsof de ideeën uit de lucht gegrepen zijn en daarom niet serieus genomen hoeven te worden.

Niet goed geluisterd?

Een ander probleem waar sommige beelddenkers tegen aan lopen is dat ze anderen verkeerd begrijpen. Iemand geeft de beelddenker een opdracht en hij doet vervolgens iets totaal anders.

De ander denkt dat hij zijn eigen plan trekt. Hij zal wel eigenwijs zijn. Maar er hoeft helemaal geen opzet in het spel te zijn. Soms gaat de beelddenker halverwege de instructie al nadenken, raakt gedesoriënteerd en geeft onbewust een eigen draai aan de opdracht.

Heeft de beelddenker wel gemerkt dat hij de opdracht niet goed heeft begrepen? Als hij vraagt de opdracht nog eens uit te leggen, wordt dat vaak onterecht als desinteresse bestempeld.

Onnodige gevolgen

Het gevolg van deze miscommunicatie? Verlies van goede ideeën en onnodige frustratie. De beelddenker houdt zijn mond liever dicht om geen negatieve reacties meer te krijgen of wordt boos als anderen hem niet goed begrepen hebben.

Met behulp van een Davis training kan de beelddenker meer rust in zijn hoofd krijgen, zijn ideeën beter verwoorden en goed luisteren.

Herken jij jezelf of iemand anders in deze blog? Deel je verhaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *