Moeite op school of werk door dyslexie, AD(H)D, dyscalculie of autisme? Er is goed nieuws: het kan anders!
De Davis-methode benadert de problemen vanuit het talent van het individu; je bent goed in het denken in beelden. Tijdens een Davis-counseling word je bewust van je eigen manier van denken en leren. Voor de start van het programma stel je jouw eigen doelen op. Kijk op de verschillende pagina's om meer te lezen over een programma voor dyslexie, dyscalculie, AD(H)D of autisme.
Voor kinderen én volwassenen
De Davis®-methode werkt zowel voor kinderen als voor volwassenen. Je krijgt inzicht in de manier waarop je denkt, leert en werkt. Dit helpt je verder op elke leeftijd. Lees ook wat andere kinderen en jongeren en volwassenen van de methode vinden.
Ontstaan van de methode
De Davis®-methode is ontwikkeld door Ron Davis. Tot zijn 38e had hij zo veel last van zijn dyslexie dat hij nauwelijks kon lezen. Ron ontdekte dat zijn symptomen soms verergerden. De wetenschapper in hem werd nieuwsgierig. Hij was altijd verteld dat zijn dyslexie veroorzaakt werd door een hersendefect. Een defect zou echter altijd hetzelfde resultaat moeten geven. Hij ging op zoek of er iets was wat hij zelf in zijn gedachten deed wat de symptomen erger maakte en of er dan ook iets zou zijn wat zijn leesproblemen zou verminderen.
De ontdekking
Ron Davis ontdekte iets wat we nu oriëntatie noemen. Oriëntatie zorgt ervoor dat informatie goed door je hersenen verwerkt wordt. Dit zorgde ervoor dat Ron de letters en woorden goed kon waarnemen. Voor deze ontdekking plakten de letters allemaal aan elkaar vast, waardoor lezen altijd ontdekken was waar het ene woord eindigde en het andere begon of zelfs waar de ene letter eindigde en de ander begon. Voor het eerst kon Ron een heel boek lezen in één dag.
Programma’s voor dyslexie, dyscalculie, ADHD en autisme
Om andere mensen ook te kunnen helpen, heeft Ron Davis de Reading Research Council opgericht. Hij werkte daarin samen met pedagogen, psychologen, artsen en andere wetenschappers. Ron ontwikkelde de technieken die we nu gebruiken om niet alleen dyslexie, maar ook dyscalculie en ADHD aan te pakken. De Davis-technieken maken gebruik van het natuurlijke talent om in beelden te denken.
In 2008 is er een uitgebreid programma ontwikkeld voor autisme. Ron Davis heeft autisme en heeft zijn kindertijd doorgebracht in wat hij 'the void' (=de leegte) noemt. Hij was non-verbaal en niet bewust van zichzelf; als hij dacht aan de kast, dan was hij de kast. Geleidelijk kwam hij uit deze 'leegte' en moest hij zijn weg vinden in een voor hem verwarrende wereld. In zijn achtertuin was er een riviertje met klei en met behulp van het maken van kleimodellen van allerlei situaties begreep hij steeds hoe de wereld om hem heen werkte. Ron heeft het Davis autisme programma ontwikkeld om anderen zoals hijzelf een landkaart te bieden om vollediger deel te kunnen nemen aan het leven.