In de Davis-methode gaan we ervan uit dat de symptomen van dyslexie, dyscalculie en AD(H)D veroorzaakt worden door desoriëntatie.
Iemand met dyslexie kan in de war raken door symbolen, bijvoorbeeld letters, cijfers, punten en komma’s. Een bekend voorbeeld is de verwarring bij het symbool “b” dat voor vier verschillende letters gebruikt wordt: b – d – p – q. Daardoor raken sommige mensen in de war en raken gedesoriënteerd.
Desoriëntatie vervormt de zintuiglijke waarneming. Door desoriëntatie ervaar je het verschil tussen werkelijkheid en je gedachten niet meer. Je raakt het besef van plaats kwijt. De dingen die je ziet, hoort, voelt en ruikt, zijn niet hetzelfde zoals ze in werkelijkheid zijn. Je voelt je verward en onzeker. Je bent niet in staat normaal te functioneren. Hierdoor ga je fouten maken en raak je nog meer in verwarring. Door desoriëntatie te voorkomen of weg te nemen leer je om te gaan met je problemen.
De gevolgen van desoriëntatie lopen in de praktijk ver uiteen. Zo ontwikkel je je eigen symptomen van dyslexie, dyscalculie of AD(H)D. Mensen met dyslexie hebben door desoriëntatie bijvoorbeeld soms het idee dat de letters over de pagina bewegen en sommige AD(H)D’ers hebben bijvoorbeeld erg veel last van het zachtjes tikken van een klok.
Iedereen is wel eens gedesoriënteerd. Wil je zelf het gevoel van desoriëntatie ervaren? Probeer aan het einde van een vermoeiende dag een wetenschappelijk artikel te lezen of een gesprek te voeren in een taal die je niet goed beheerst.
Wil je de controle terug over krijgen over je desoriëntatie en oriëntatie? Dat is makkelijker dan je denkt. Neem contact op voor een training voor AD(H)D, dyslexie of autisme.
Pingback: ADHD: alle dagen heel druk - Praktijk Neele Utrecht
Pingback: Spelling en beelddenkers - Praktijk Neele Utrecht
Pingback: Miscommunicatie - trainingen voor beelddenkers bij Praktijk Neele Utrecht
Pingback: Ezelsbruggetjes, trucjes en dyslexie - Trainingen voor dyslexie in Utrecht