Rondrennende, schreeuwende kinderen. Steeds afgeleid. Geen moment stil kunnen zitten. Wanhopige ouders. Boze leraren. Pilletje erin. Eindelijk rust.
Kort door de bocht een samenvatting van ADHD voor velen. Met het gevolg dat steeds meer kinderen zware medicatie slikken om ze te helpen functioneren, thuis en in de klas.
De Davis-methode heeft een andere kijk op en een andere oplossing voor ADHD: het ontstaat bij beelddenkers en wordt veroorzaakt door regelmatige, langdurige desoriëntatie.
Desoriëntatie vervormt de waarneming. Als je regelmatig en langdurig gedesoriënteerd bent, komen belangrijke (levens)lessen niet of verkeerd binnen. Het gevolg? Er ontstaan geen of verkeerde beelden van concepten als verandering, oorzaak, gevolg, orde en wanorde. Deze concepten heb je nodig om goed te kunnen functioneren in de samenleving. Desoriëntatie verwart ook je tijdsbesef en verstoort je energieniveau. Het gevolg? Je bent vaak te laat en anderen vinden je te druk.
Hoe herken je regelmatige, langdurige desoriëntatie bij je kind of jezelf? Iemand die gedesoriënteerd is, lijkt afwezig en zit in een eigen wereld. Ben je naar de oorarts geweest omdat je dacht dat er iets mis was met het gehoor van je kind, maar er was niets aan de hand? Desoriëntatie zorgt ervoor dat je anderen niet of verkeerd verstaat.
De eerste stap in het aanpakken van AD(H)D is daarom ook het leren herkennen van desoriëntatie en vervolgens zelf actief leren oriënteren. Oriënteren of oriëntatie zijn termen die we gebruiken voor een techniek om desoriëntatie uit te schakelen. Een veel gehoorde reactie op oriëntatie is: ‘Het geeft me veel rust in mijn hoofd’. De AD(H)D’er kan door oriëntatie zijn aandacht er beter bij houden en de gedachtenchaos laten verdwijnen.
Over de volgende stappen van het AD(H)D programma lees je in de aankomende blogs.
Herken jij het gevoel van desoriëntatie? Laat het mij weten.